Dag 10 Underberg Sani Pass - Reisverslag uit Underberg, Zuid-Afrika van Dianne Broodman - WaarBenJij.nu Dag 10 Underberg Sani Pass - Reisverslag uit Underberg, Zuid-Afrika van Dianne Broodman - WaarBenJij.nu

Dag 10 Underberg Sani Pass

Blijf op de hoogte en volg Dianne

01 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Underberg

Vanmorgen voor vertrek de voorruit van de auto bevroren, dus eerst even krabben.......als de zon eenmaal doorkomt is het heerlijk en kan de jas weer uit, de mensen lopen hier allemaal met dikke kleding en mutsen op, wij vinden het wel meevallen.
Vandaag hebben we een tour over de Sani Pass gemaakt naar het buurland Lesotho. Paspoort mee en warme kleding, want we gaan naar 2865 meter hoogte. Lesotho is vanaf 1966 onafhankelijk en heeft een eigen koning. Lesotho is een erg arm land, we moeten dan ook meer dan 40 km over een graffelweg met vele s- bochten omhoog slingeren. Gelukkig weet onze gids Wilson met zijn jeep goed de weg. In de winter regent het er nooit, het vriest er alleen, de wegen zijn droog, we komen een bevroren waterval tegen. De bevolking verplaatst zich vooral met ezels en paarden, wonen erg afgezonderd. Voor de kinderen die naar school gaan, moeten ze dus eerst 40 km afleggen, kinderen blijven dus vaak bij familie dicht bij school gedurende enkele maanden en keren dan weer naar hun ouders terug.
Als we in het eerste dorpje aankomen, komen de kinderen ons al tegemoet.
Lynn en Noa delen armbandjes uit en schriften en pennen. Erg lief om te zien hoe dankbaar ze daarop reageren. We gaan bij een huisje naar binnen en krijgen brood en bier te proeven en kunnen een souveniertje kopen om de bevolking te steunen, dus we kopen een zelfgemaakt hoedje.
We eten onze lunch in de hoogstgelegen pub van Afrika, erg leuk.
Dan gaan we weer op onze 40 km lange terugtocht met gratis massage in de jeep. Onderweg zien we regelmatig een brand op de bergen, de gids verteld, dat dit wordt gedaan om de grond weer vruchtbaar te maken voor nieuw gras en planten voor de dieren die er leven. de meeste branden zijn gecontroleerde branden, maar af en toe ontstaat er een spontane brand door de droogte of door mensen aangestoken. Best spannend om daar zo vlak langs te rijden, maar onze gids zegt dat we veilig zijn, want een rivier stroomt tussen ons in. We slapen nog een nacht in hetzelfde huisje en vertrekken morgen richting de kust vlakbij Durban (Salt Rock).