Dag 21 Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dianne Broodman - WaarBenJij.nu Dag 21 Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dianne Broodman - WaarBenJij.nu

Dag 21 Pretoria

Blijf op de hoogte en volg Dianne

11 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag rijden we van Graskop naar Pretoria, een lange route over de Long Tom bergpas. De ene kant van de berg is groen met veel naaldbomen, de andere kant van de berg, droog en geel. In Graskop valt ook veel meer regen, vandaar dat het daar zo groen is en vandaar de naam.
Het hoogste punt van de Long Tom pas is 2150 meter.
Na deze pas komen we op vlakker land, er zijn links en rechts van de weg steenkoolmijnen te zien, vrachtwagens rijden af en aan.
Het wordt steeds drukker als we Pretoria naderen en de armoede wordt weer meer zichtbaar. Grote afvalbergen worden doorgespit en plastic en karton verzameld op karretjes, jongens lopen ermee over de straten.
We komen in een buitenwijk met mooiere huizen en vinden daar ons verblijf voor vannacht, Ciara Lodge, mooi gelegen tussen de bomen met zwembad. Tijd om alle verslagen even bij te werken.
We gaan straks nog even op zoek naar Nelson Mandela's standbeeld in Pretoria. Erg mooi groot standbeeld!
Wat een drukke stad! Veel toeterende busjes passeren je links en rechts.
Lekker uit eten geweest voor maar 500 Rand, omgerekend nog geen 35 euro. Het eten is hier overal erg lekker en goedkoop.
Het valt ons op dat veel vrouwen in Zuid Afrika pruiken dragen,
er zijn dan ook veel kapperszaken te vinden.
Morgen gaan we naar onze laatste bestemming van onze vakantie, Johannesburg.