Dag 22 Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Dianne Broodman - WaarBenJij.nu Dag 22 Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Dianne Broodman - WaarBenJij.nu

Dag 22 Johannesburg

Blijf op de hoogte en volg Dianne

12 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Vanmorgen eerst naar het Voortrekkersmuseum en monument gereden in Pretoria, erg mooi. Daar is te zien, hoe de Nederlanders tegen de Engelsen gevochten hebben en uiteindelijk vetrokken zijn, naar een ander gebied in Zuid Afrika. De Grote Tocht. De Nederlanders waren het niet met de Engelsen eens, want zij wilden de slavernij afschaffen. De Nederlanders waren bang om hun werknemers te verliezen, velen zijn in deze strijd omgekomen.
Daarna doorgereden naar Johannesburg, daar hebben we een Soweto tour gemaakt, door de townships, er wonen 10 miljoen mensen in Johannesburg, waarvan er 4 miljoen in de Townships leven onder hele slechte omstandigheden, geen elektriciteit en geen water. Er komen wel steeds meer nieuwe huisjes bij, maar er is nog lang niet voor iedereen een beter huisje, dat gaat nog jaren duren, maar volgens onze gids is het al veel beter dan 10 jaar geleden. We rijden langs het huis van Nelson Mandela en van Winnie Mandela, langs het Hector Peterson gedenkmonument, in 1976 zijn er 600 studenten doodgeschoten door de politie omdat ze demonstreerden voor democratie in het onderwijs.
Daarna rijden we nog door de stad en door de villawijk van Johannesburg, wat een contrast. We eindigen in ons laatste hotel Genesis. Morgen weer naar Nederland met een hele rugzak aan ervaringen rijker.